fbpx
De grootste revolutie van onze tijd
– Robin Schaper – auteur ‘Vlees is dood, lang leve groente’ – 

De meeste mensen in ons land eten nog steeds vlees en dit wordt door vrijwel iedereen als normaal gezien. Vroeger werd het gezien als goed, maar dat beeld is de afgelopen jaren veranderd. We hebben door dat naast het dierenleed de vleesconsumptie ook niet goed is voor het milieu en zelfs niet voor onze eigen gezondheid. Maar het hoort er in de ogen van de meeste mensen nog steeds bij. Minderen is goed, helemaal stoppen met vlees eten gaat ver, helemaal stoppen met alle dierlijke producten gaat te ver. Dat is hoe de meeste mensen erover denken en ik begrijp die gedachtegang.

We meten ons allemaal af aan de maatschappij waarin we leven. En als we kijken naar het eetgedrag van de rest van de maatschappij dan zijn we al heel goed bezig door minder vlees te eten. Als je als vleesminderaar al gezonder, milieuvriendelijker en diervriendelijker leeft dan de meeste mensen, waarom zou je dan nóg verder gaan? De extra moeite die het kost om vlees totaal af te zweren, of om zelfs helemaal plantaardig te gaan eten, lijkt niet op te wegen tegen wat je ervoor terugkrijgt.

Als je het in dat licht bekijkt lijkt het inderdaad heel extreem om honderd procent plantaardig te gaan eten. Maar is dat wel het enige licht waarin we dit vraagstuk kunnen bekijken? Zouden we niet een ander, groter licht op de zaak moeten werpen? Bijvoorbeeld een moreel historisch licht.

Wanneer we onder dat licht naar het verleden kijken zien we de enorme morele ontwikkeling die wij als mensheid hebben doorgemaakt. De eerste mensen die tienduizend jaar geleden met landbouw en veeteelt begonnen hadden niet alleen primitieve techniek, ze hadden ook een heel primitief moreel kompas. Zij zagen er geen kwaad in om dieren gevangen te nemen voor hun eigen doelen omdat ze dat met mensen ook deden.

Voor vele duizenden jaren was slavernij doodnormaal. Het was zelfs normaal om mensen ritueel te vermoorden en aan de Goden te offeren. Het was normaal om kinderen aan volwassenen uit te huwelijken. Het was normaal om ongewenste baby’s voor dood achter te laten. En het was normaal om naar publieke executies te kijken of daar zelfs aan mee te doen. Het gebruik om dieren gevangen te houden simpelweg om ze te doden en op te eten is bedacht door mensen die dat allemaal normaal vonden.

Gelukkig zijn er door de hele geschiedenis mensen geweest die zich, vaak met gevaar voor eigen leven, tegen de morele normen van hun tijd hebben verzet. Dankzij hun strijd leven wij nu in een land waarin elk mens vrij is, waarin we kunnen gaan en staan waar we willen, waarin we kunnen zeggen wat we willen, en waarin we ons leven helemaal naar onze eigen wensen kunnen inrichten. En we erkennen dat dieren zoals honden en katten dat recht op een veilig bestaan ook hebben. We zijn oprecht geschokt als iemand een kat mishandelt of doodt. Dat is niet oké, dat is niet hoe we met dieren omgaan in Nederland. Niet met de dieren die we van dichtbij meemaken in ieder geval.

Het probleem is, dat door een ongelukkige loop van de geschiedenis een heleboel andere dieren aan ons zicht zijn onttrokken zonder dat hun rechten ooit zijn erkend. Elke dag worden zij behandeld op een manier die we monsterlijk zouden vinden als het honden en katten waren. We zouden ons doodschamen om in een land te leven waar elke dag 1,8 miljoen honden en katten werden gedood. Zeker als dat alleen gebeurde zodat wij hun in stukken gesneden dode lichamen konden opeten.

Toch is dat de realiteit waarin we leven. Alleen zijn het geen honden en katten, maar koeien, varkens en kippen. Dieren die op geen enkele manier onderdoen voor honden en katten en net zoveel recht hebben op onze compassie. Ook zij zijn individuen met eigen persoonlijkheden en emoties en het recht op een eigen leven. En het erkennen van dat recht is belangrijker dan onze oppervlakkige behoeftes aan cheeseburgers en kipnuggets.

De overgang naar een honderd procent plantaardige leefstijl is dan ook geen straf, het is een kans. Het is een kans om de vrijheid waar wij zelf dagelijks van genieten en waar honden en katten dagelijks van genieten, ook te gunnen aan andere dieren. Het is de grootste morele revolutie van onze tijd. En niemand hoeft er z’n leven voor op het spel te zetten. Het enige wat we hoeven te doen is onze winkelmandjes vullen met plantaardige producten in plaats van met dierlijke.

Dat is alles wat er nodig is om de geschiedenis in te gaan als de generatie die een einde maakte aan het misplaatste idee dat onze levens beter zijn wanneer dieren voor ons sterven. En alsof die eer en al het bespaarde dierenleed nog niet genoeg zijn krijgen we er ook een wereld aan nieuwe plantaardige recepten voor terug. En een leefbaardere planeet waar we in betere gezondheid van kunnen genieten.

Lijkt dat je wat maar heb je nog onbeantwoorde vragen? Dan heb je hier met Stoppen met Vlees een schat aan informatie. Daarnaast ben je ook altijd welkom om mijn boek “Vlees is dood, lang leve groente” als hardcover via bol.com te bestellen. Of gratis in de vorm van een Engelstalig ebook via questioningmeat.com te downloaden.


Robin Schaper – auteur ‘Vlees is dood, lang leve groente’.

GERELATEERDE BLOGS

Barbecueën als een baas

Giulia Califano – renmeisje.com – Ik ben dol op barbecueën! Ja, zelfs als veganist. Barbecueën staat voor mij gelijk aan mooi weer, goed gezelschap en smaakvol eten. Met de juiste

Lees verder

Een eerlijk verhaal over de productie en consumptie van vlees.

STOPPEN MET VLEES

Robert Brigdeman gaat in Stoppen met vlees op zoek naar het antwoord en biedt een breed scala aan mogelijkheden voor wie wil minderen of stoppen met het eten van vlees. Dit boek gaat over de toekomst van ons voedsel, gezondheid, milieu en dierenwelzijn.