fbpx
‘Stoppen met vlees’ review – Het Groene Accent
– Fleur van den Wall Bake – www.hetgroeneaccent.nl –

Lieve Lezer,

Binnen mijn zoektocht naar een duurzame levensstijl heb ik afgelopen januari een vegetarisch dieet aangenomen. Ik had op dat moment voldoende kennis over de invloed van het produceren en het consumeren van vlees op het milieu. Daar wilde ik niet meer aan bijdragen. In dat licht heb ik mijn tanden gezet het nieuw boek: ‘Stoppen met vlees’. Geschreven door Robert Bridgeman. Een indrukwekkend, alomvattend en confronterend boek. Ik zal jullie in dit artikel vertellen waarom ik iedereen aanraad om dit boek te lezen.

Over Robert Bridgeman

Voordat ik jullie meer vertel over het boek, zal ik jullie eerst wat vertellen over de schrijver Robert Bridgeman. Het verhaal van Robert Bridgeman zegt namelijk veel over de achtergrond van het boek. Robert Bridgeman is schrijver, documentairemaker, spreker en coach. Hij mediteert, beoefent yoga en strijdt voor een betere wereld. Maar, dat is niet altijd zo geweest. Na een aantal jaren als kok en steward te hebben gewerkt, komt hij per toeval in de bouwdienstregeling terecht. Binnen de bouwdienstregeling schopte hij het zelfs tot algemeen directeur. In die periode genoot Robert van eten (hij noemde zichzelf carnivoor), een mooie auto, een goed inkomen en een mooi huis. Totdat alles veranderde door een zakelijk conflict en het einde van zijn relatie. Door deze moeilijke periode maakte hij kennis met bezinning, bewustwording en een leven zonder vlees. Dat was het begin van een gezonder en gelukkiger leven.

In 2015 besloot hij om een onderzoek te starten naar de effecten van de vleesconsumptie in Nederland. Het boek ‘Stoppen met vlees’ is daar het resultaat van. Robert is tijdens zijn onderzoek naar eigen zeggen, ‘flexivegan’ geworden. Want een stukje melkchocola is van tijd tot tijd wel heel moeilijk te weerstaan. Dat snap ik best! Overigens is dat stukje ‘flexi’ er nu wel af.

Waarom je dit boek moet lezen

Als Pythagoras de aardvader van het vegetarisme was, is Robert Bridgeman zijn leerling. Robert Bridgeman weet op een hele heldere en uitgebreide manier alles over de vleesconsumptie en de invloed daarvan op ons welzijn, het welzijn van de dieren en het welzijn van de aarde over te brengen. Wat ik vooral fijn vind aan dit boek, is dat het eindelijk een écht duidelijk verhaal is over de vleesconsumptie.

Zet je schrap, het is een confronterend en soms taai boek. Van kaft tot kaft komt álles omtrent vleesconsumptie aan bod. Inclusief de soms gruwelijke manieren van slachten. Het is veel tekst, maar de schrijfstijl van Robert is niet langdradig.

Het is niet echt een leuk of fancy boek. Maar, is dat nodig? De boodschap komt over. Het doet precies wat het zegt dat het doet. De lezer informeren en confronteren met de gevolgen van de bio-industrie en de vleesconsumptie. Geen baanbrekende conclusies. Gewoon de waarheid. Gecombineerd met de persoonlijke verhalen van professionals en bekende en onbekende vegetariërs en veganisten. Daarmee is het weldegelijk een zeer interessant boek.

Zoals diëtiste Lisa Steltenpool die ons vertelt over de invloed van vleesconsumptie (en andere dierlijke producten) op onze gezondheid en cabaretier Guido Weijers die ons vertelt waarom hij al sinds zijn elfde vegetariër is.

Eén van mijn favoriete interviews is die met presentator Henny Huisman. Ik vind het ontzettend verfrissend dat hij en zijn gehele gezin, inclusief zijn kleinkinderen, al 35 jaar vegetarisch leven. Zelfs de aanhang moet eraan geloven: “Je kwam er bij ons alleen maar in als je vegetariër was”. Wát een voorbeeld! Ik vond het interview met Karen Soeters ook interessant. Omdat zij op een hele heldere manier de invloed op het milieu en het wereld voedselprobleem uiteenzet. Karen Soeters geeft ons daarnaast een hele mooie uitspraak van Chief Seattle (de naamgever van de stad in Amerika) mee: “We hebben de aarde niet geërfd van onze voorouders, we hebben haar in bruikleen van onze kinderen”.

Mijn les uit dit boek

Ik ben vegetariër geworden vanuit milieuoogpunt. Maar, na het lezen van dit boek weet ik voldoende over het dierenleed om ook vanuit dat standpunt vegetariër te zijn en blijven.

De dag dat ik het boek uit had zag ik bij een benzinestation twee vrachtwagens vol varkens, op weg naar de slacht. De varkens zaten op elkaar gedrukt in de hitte. Ik dacht inderdaad: “daar draag ik gelukkig niet aan bij”.

Daarnaast heeft het boek een aantal van mijn vragen beantwoord over het vegetarisme. Zoals de invloed op mijn gezondheid. Veel mensen, waaronder ikzelf, vragen zich af of je wel alle benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt als je vegetarisch eet. Het geeft mensen een reden om alsnog vlees te eten. Na het lezen van dit boek weet ik dat je ook voor de vitamines geen vlees hoeft te eten. Niet eens voor vitamine B12. Koeien krijgen dit namelijk óók toegediend, omdat de meeste koeien tegenwoordig te weinig buiten lopen en dit daarom niet meer zelf aanmaken. Ongelofelijk! Daarnaast heeft het mijn vraag beantwoord over de slacht voor biologisch vlees. Veel biologische boeren sturen hun dieren naar hetzelfde slachthuis als niet-biologische. Daar is dus niets mee gewonnen.

Dit soort informatie maakt ‘Stoppen met vlees’ een boek vol (nog meer) goede gespreksstof en argumenten vóór het vegetarisme en veganisme.

Robert Bridgeman wil met dit boek heel Nederland in beweging krijgen. Ik hoop daarom dat hij zijn boek door heel Nederland zal promoten. Er zullen namelijk nog veel mensen moeilijk over te halen zijn om vlees (vaker) te laten staan.

Ik hoop jou lieve lezer, in ieder geval te inspireren dit boek óók te lezen. Wil je nog meer informatie en tips over stoppen met vlees? Kijk dan eens rond op www.stoppenmetvlees.nl.

Liefs, Fleur

Eerder verschenen op www.hetgroeneaccent.nl/stoppenmetvlees

Doormiddel van Het Groene Accent neemt Fleur haar lezers mee in haar zoektocht naar een comfortabel en duurzaam leven. Uitproberen, testen, voelen, proeven, ruiken en informeren. Op deze manier hoopt Fleur jullie – en zichzelf – te inspireren om duurzamer te leven en zo onze aarde groen en heel door te geven aan de volgende generatie. Want als het leven even mooi en comfortabel blijft, waarom zou je dan niet voor de groene versie kiezen?